Minek neked futómű javítás?

Szögezzük le, hogy a futómű javítás, a futómű megfelelő működése alapvető, hogy a kocsink ne úgy menjen, ahogy az ökör hugyoz. Sokan abban a hitben élnek, hogy a futóművel minden rendben van, hiszen a múltkor kiegyensúlyozták a kerekeket. Koránt sem. Nyilván van összefüggés a kettő között és a rendszeres szervízelés mindkettőt rendben kell tartsa. De alapvetően a kerekek kiegyensúlyozásakor azt nézik, hogy a használatban mennyire lazultak ki, a vezetés közben keletkező vibráció mennyire lazította ki őket. A futómű javítás egészen más jellegű problémát vizsgál, mégpedig azt, hogy a kerekek egymáshoz és az úthoz képest milyen szögben állnak. Az ideális állapot természetesen, ha egymással párhuzamosak, az úttest felületére meg merőlegesek. Bizony merőlegesek, nem vagyunk Nascar versenyzők, hogy mindenféle menő dőlésekre kéne felkészüljünk. Gondolhatnánk, hogy jó, mit olyan nehéz ebben beállítani, pedig hagy áruljak el egy titkot, cseppet sem olyan könnyű ez, mint gondolnánk.

Ha a futómű javítás elkerülhetetlen: ezek a jelek!

Alapvetően nehezebb vezetni, ha az autó nem úgy fordul, vagy nem teljesen arra megy, amerre akarjuk. A futómű javítás azért is jó, ha rendszeresen történik, mert nem minden esetben alakul ki a hiba egyik pillanatról a másikra. Néha nem is vesszük észre, csak ha egy ellenőrző művelettel nem teszteljük a kocsit. Olyan nincs, hogy örökre beállított futómű, a használat velejárója, hogy egy idő után bizony elállítódik. Két évente éppen ezért feltétlenül indokolt a futómű javítás és ellenőrzés, de vannak persze olyan jelek, ami alapján már akár korábban is szükséges lehet egy vizsgálat. Van, amikor csak apró jelekről beszélünk, de néha kifejezetten veszélyhelyzetet teremt egy elállítódott futómű és nem szabad húzni halasztani a vizsgálatát.

  • Ha egyenesre vesszük az irány, a kormány csak sokára, nehezen áll vissza középállásba. Már, ha visszaáll.
  • Ennek ellenőrzése lehet, ha egyenesen tartjuk a kormányt és megnézzük, merre haladunk valójában. Ha a kocsi akár jobbra, akár balra húz, irány a szerviz.
  • Nehezen kormányzunk. Persze ez utalhat a szervóra is, de lehet, hogy a futóműnél van a bibi.
  • Olykor érdemes megnézni a gumiabroncsokat. Egyrészt fontos látni, hogy kellő levegő van-e bennük, de a futómű szempontjából fontos vizsgálat, hogy hogyan kopik a gumi. Ha egyenetlenül, akkor valami nem stimmel. Szerviz.
  • Emellett vannak olyan esetek, ahol egyértelműen valami hirtelen behatás tesz akkora kárt az autóban, hogy a futómű javítás elkerülhetetlennek tűnik. Az egyik ilyen a kátyú. Ha nagy sebességgel jó mély kátyúba hajtunk és utána nehézségeink támadnak, első utunk a szerviz legyen!
  • Ugyanígy indokolt a futómű javítás, de legalábbis ellenőrzés, ha a felfüggesztés vagy a kormánymű egyik elemét nemrégiben cserélték. Bár ebben az esetben vélhetően a szerviz maga is jelzi egy ellenőrzés szükségességét.

Hogy zajlik a futómű javítás

Utaltam rá a bevezetőben, hogy a futómű javítás nem olyan egyszerű dolog, ennek legfőbb oka az, hogy egy igen összetett rendszerről beszélünk, ahol minden mindenre hat. Nem lehet akármihez akármikor hozzányúlni, mert elállíthatunk olyasmit, amit nem is szeretnénk. Úgyhogy a futómű javításnak szigorú sorrendje van, ahogy azt a http://cool-mobil.hu/futomu-javitas/ szervizben is pontosan végrehajtják.

Az első a listán a kerekek beállítása. Ennek vizsgálatához egyenesbe állítják a kormányzást szolgáló két első kereket, felszerelik a vetítőket és mérnek. Ha ez rendben van, jöhet az úgynevezett csapterpesztés. Ez határozza meg a kormány visszatérítő erejét, úgyhogy a könnyed kormánykezeléshez elengedhetetlen, hogy a gyári értékeken belül maradjon ez a mérési eredmény. Az utánfutás szög a következő elem, ez az az érték, ami a kormányzás stabilitásához, illetve az egyenes irányú önbeállításhoz szükséges. Ha a felsoroltak már mind gyári értéken belül vannak, akkor hozzányúlhatunk végre a kerekekhez is. Itt három vizsgált tényező sorrendben a dőlésszög, kerékösszetartás, illetve a kanyarodási szög. Ha mindezeket sikerült jól beállítani, a futómű javítás kész és sikeres.

A futómű javítás fogalmai

Amint az kitűnt, számos különféle szöget és paramétert vizsgálnak futómű javítás során egy autószervizben, így egy laikus számára igen könnyű összekeverni őket. Ebből az egyik leggyakoribb tévedés a kerékdőlés illetve a kerékösszetartás kapcsán merül fel. A kerékdőlést úgy állapíthatjuk meg a legkönnyebben, ha szemből vizsgáljuk az autónkat – érdemes leguggolva megnézni a kerekek síkját. A két keréknek sem „terpeszteni”, sem „összezárnia” nem szabad.

A kerékösszetartás ugyanez, csak felülről, avagy alulról nézve. Gondoljunk arra, ahogy a síelők vagy korcsolyázók fékeznek, a két léc elejét közelebb tartják, mint a lécek hátulját. A kocsinál is fékező hatású, ha a két keréktengely nem párhuzamos. Súlyos esetben már csikorognak az alkatrészek, de „jobb esetben” is borzasztó nehéz a kormányzás.

A futómű javítás a biztonságos vezetéshez elengedhetetlen. A rendszeres szervizelés része ez is, de rendkívüli esetekben sose habozzon megvizsgáltatni autóját. Minél tovább áll fenn a helytelen állapot, annál jobban károsodik a futómű egésze és bizony annál drágább lesz ez a mulatság is.